OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pokud máte pocit, že prezentace FLOTSAM AND JETSAM na předchozím studiovém zářezu „Dreams Of Death“ byla až nedůstojná téhle fanouškovsky sice dobře utajené, v zasvěcených kruzích však v jisté době značně určující thrashové úderky, při poslechu stále ještě nejčerstvější řadovky „The Cold“ zřejmě stíráte slzy dojetí. Ne snad že by ty dřívější „Sny o smrti“ svou kvalitou příliš zaostávaly za většinou materiálu skupiny, ovšem ten naprostý zvukový a produkční nedodělek skoro zabil i jinak tradičně výstavní tesknění v „Bathing The Red“, a to v něm prim hrají jen akustická kytara a zpěv. Jakmile zahřmí kytara elektrická nebo se bubeník opře do svého nádobíčka, nabírají představy o smrti skutečně reálných kontur.
Jaké štěstí, že „The Cold“ vrací naplavené věci i náklad vhozený do moře tomu správnému proudu adekvátní produkce a potřebně nabroušeného, přitom čitelného zvuku. Od úvodního zlomu v „Hypocrite“, kdy se do naprosto klidné pasáže neočekávaně zakousnou propletence sólové kytary, aby se vzápětí tempo zlomilo do riffovačky se štěkaným refrénem jak z učebnice, nám FLOTSAM AND JETSAM posílají jasnou zprávu, že jsou zpátky a tentokráte nebudou brát žádné ohledy, natož zajatce. A melodická proměna uprostřed skladby ten silný úvodní signál jen podtrhuje. Pak už je v podstatě jedno, kterou z nabízené desítky kousků vytáhneme na světlo světa. Skupina dávkuje vypjaté pasáže s klidnějšími, nebojí se opřít o beglajt, rozjet pořádný taneček hustých záseků a štěkavé deklamace, nebojí se ale ani akusticky zklidnit, třebas pod refrén, ve kterém pak už nechá čarovat na nahrávkách vždy stoprocentního Erica A.K. A když už jsme u jeho zpěvu, nelze nezmínit další zápis kapely do zlaté síně slávy (převážně)akustických skladeb – a sice „Better Of Dead“, byť ji v refrénu už oplétají bustery, protože sloky a vůbec základ má naprosto čistý. Určitě jeden z vrcholů nahrávky.
Tedy vše odpuštěno, chtělo by se zvolat. FLOTSAM AND JETSAM spojili veškeré v minulosti odzkoušené polohy v jeden funkční celek, přidali pořádnou dávku kvalitního materiálu a naštěstí protentokrát nezapomněli ani na vhodný zvukový kabátek. V podobě „The Cold“ si tak hladový posluchač spokojeně zachrochtá nad výtečnou nahrávku, která sice neposouvá hranice neslyšeného (což ani není jejím cílem), na druhou stranu ale nenudí, a přes všechny asociace let v nenávratu ztracených nutně nenavozuje pocity staroby, dýchavičnosti a odbržděného kolovrátku, jak se to děje u mnoha velkých thrashových jmen minulosti.
Autor těchto řádků tuhle „studenou“ kolekci řadí někam hodně blízko k pomyslnému vrcholu „Cuatro“, takže si asi dokážete spočítat, jak se mu zamlouvá.
FLOTSAM AND JETSAM na "The Cold" utekli hrobníkovi z lopaty.
8,5 / 10
Eric A.K.
- zpěv
Edward Carlson
- kytara
Mark Simpson
- kytara
Jason B. Ward
- basa
Craig Nielsen
- bicí
1. Hypocrite
2. Take
3. The Cold
4. Black Cloud
5. Blackened Eyes Staring
6. Better Off Dead
7. Falling Short
8. Always
9. K.Y.A.
10. Secret Life
11. Hammerhead (Live - Bonus Track)
12. No Place For Disgrace (Live - Bonus Track)
Blood In The Water (2021)
The End Of Chaos (2019)
Flotsam And Jetsam (2016)
Ugly Noise (2012)
The Cold (2010)
Once In A Deathtime (DVD) (2008)
Live In Japan (DVD) (2005)
Dreams Of Death (2005)
Live In Phoenix (DVD) (2003)
My God (2001)
Unnatural Selection (1999)
High (1997)
Drift (1995)
Cuatro (1992)
When The Storm Comes Down (1990)
No Place For Disgrace (1988)
Doomsday For The Deceiver (1986)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Driven Music Group
Produkce: Ralph Patlan and Flotsam and Jetsam
Studio: Phase Four Studios, Stealth Sound a Highland Studios
Neočekávaná energická sbírka písní, kterou ke klidné hladině průměru nestrhává stereotyp, archaická produkce a ani chladný perfekcionismus. Ba naopak, FLOTSAM AND JETSAM se zkušeně vyhnuli těmto nemocem a udělali z "The Cold" pořádně našláplou hoblovačku současného balení, s koňskou dávkou emocí. Takový monument, jaký postavil svými hlasivkami Eric (A.K.) Knutson v překrásné "Better Off Dead", se zkrátka jen tak nevidí.
Společně s "Ironbound" od OVERKILL nejlepší žánrová deska předloňského thrashového veselení a zároveň vhodná ukázka pro řádně ztrapněné kumpány z NEVERMORE, jak se to má dělat.
Bez přehánění jedno z nejlepších žánrových děl za posledních několik málo let. Arizonský kvintet na "The Cold" setrvává u svého zajetého power/ thrashmetalového stylu, ale předkládá jej v naprosto současném, dravém a hlavně autentickém balení. V této nekompromisní sbírce se totiž všechny jejich letité atributy (vypjatý zpěv Erica AK, instrumentální brilance, ostrý a energický projev, hutnost kytar) s lehkostí přemisťují do roku 2010 a nepůsobí ani trochu pateticky a vyčpěle. Dle mého nejlepší deska FLOTSAM AND JETSAM minimálně v tomhle století, spíš mám chuť napsat od klasiky "No Place For Disgrace" z roku 1988. Skvěle.
Důvod, proč se desáté řadové album FLOTSAM AND JETSAM neobjevilo v mém soukromém žebříčku nejlepších alb za minulý (pardon, předminulý, aktualizováno s ohledem "pružnost" autora hlavního článku) rok ve výroční metalopolácké zprávě „Metal Valhalla“, je naprosto prozaický. Bohužel jsem se zkrátka k „The Cold“ nedostal dříve. Kdyby se to bývalo bylo povedlo, věřím, že by mi tahle nahrávka zatraceně zamíchala pořadím na prvních místech, a to tím spíš, že od starých arizonských pardálů jsem už, upřímně řečeno, podobné vzepjetí nečekal. Ale stalo se, a já nemůžu jinak, než „The Cold“ vychválit až do nebes, protože to je skutečně album s velkým „A“, jasně nejlepší od dob prvních tří dlouhohrajících klenotů kapely. FLOTSAM AND JETSAM na něm servírují svůj thrash metalový chlebíček s navýsost citlivým instinktem pro výstižné riffy, pořádnou hrstí vzrušivé melancholie a téměř neskutečnou produkcí, takže výsledkem je sbírka skladeb, od které se jen tak neodtrhnete, ani kdyby DESTRUCTION, ARTILLERY či jiní aktivní pamětníci thrash metalových počátků vydali třeba deset alb najednou.
jasne...už opočúvané,ale vtedy som tomu dal aj desat...klasika,príjemná,ako vždy nedocenená kapela,aj tu sa dostala k recenzii neskoro...nedocenená,ale úžasná...metallicu už dávno predbehla,samozrejme...nie v honorároch.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.